SAFEBIKE FIETSVERZEKERING - FAQ
Powered by Wertgarantie SE
NU DOORLOPEND VANAF 1/03/2025
Welke soorten fietsen kunnen verzekerd worden ?
Alle soorten fietsen.
Alle fietsen hebben dezelfde verzekeringsvoorwaarden en dit tot een maximum verzekerde waarde van 15.000 EURO (inclusief BTW).
De premie voor elektrische fietsen is goedkoper dan voor koers-, en racefietsen, mountainbikes, stadsfietsen edm …
U kunt uw premie op onze website berekenen (zie 'bereken hier je prijs').
Wordt mijn fietsverzekering automatisch verlengd ?
De verzekering gaat in vanaf de op de verzekeringspolis vermelde begindatum voor een looptijd van 1 jaar en wordt daarna stilzwijgend verlengd voor opeenvolgende periodes van 1 jaar behalve wanneer de verzekeringnemer ten minste 2 maanden vóór de vervaldag van de overeenkomst deze opzegt, of behalve wanneer de verzekeraar ten minste 3 maanden vóór de vervaldag van de overeenkomst deze opzegt. Verzekerde kan zijn verzekering op elk moment opzeggen als zijn polis al minstens 1 jaar in voege is en het om particuliere risico’s gaat. Dit betekent dat de verzekerings- overeenkomst voor een consument (= iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels- bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen) moet zijn.
De uitwerking van de opzeg is na 2 maanden vanaf de dag na de betekening van de opzeg of het indienen van de aangetekende zending. Elke opzegging moet worden betekend per aangetekende zending, per deurwaardersexploot of door afgifte van de opzeggingsbrief tegen ontvangstbewijs.
Behalve in gevallen waarin bijzondere termijnen gelden, wordt de opzegging ten vroegste van kracht na het verstrijken van een termijn van ten minste één maand te rekenen van de dag volgend op de betekening, de dag volgend op de datum van het ontvangstbewijs of, ingeval van een aangetekende zending, te rekenen van de dag die volgt op zijn afgifte.
Kan een gebruikte fiets nog verzekerd worden ?
Wanneer een fietsverzekering niet bij de aankoop van de fiets wordt afgesloten dan kan deze nog tot 3 jaar oud na aankoopdatum zowel in omnium of tegen diefstal verzekerd worden.
Afschrijving: vanaf de 61ste maand is een afschrijving van 2,5%/maand op het verzekerd bedrag van toepassing tot een restwaarde van 50%. Na het bereiken van de restwaarde van 50% blijft de verzekerde waarde ongewijzigd tot de opzegging van de fietsverzekering door verzekerde.
Welk is de verzekerde waarde ?
De betaalde aankoopprijs van maximum 15.000€ inclusief BTW (indien niet aftrekbaar) en optioneel de waarde van de schroefvaste accessoires, fietssloten en Bebat. Dewelke niet zijn opgenomen in de verzekerde waarde zijn niet gedekt. De gegeven kortingen worden niet meegerekend in de verzekerde waarde.
Wat zijn accessoires en kunnen deze meeverzekerd worden ?
De aan de fiets bevestigde extra onderdeel (al dan niet schroefvast).
Een batterij en acculader van een elektrische fiets alsook een display (al dan niet afneembaar) die met de fiets geleverd worden maken integraal deel uit van de fiets en worden niet als accessoire beschouwd.
Bijgevolg zijn materiële schade en diefstal van deze onderdelen gedekt onder de voorwaarden van deze verzekering.
De accessoires die niet zijn opgenomen in de verzekerde waarde zijn niet gedekt.
Wat is het fietsslot?
Het meegeleverde vaste ring- of frameslot (zit aan uw frame vast en blokkeert uw achterwiel als deze op slot is) dat minstens ART2 of Sold Secure Silver/Gold goedgekeurd moet zijn.
Wat is een bijkomend slot ?
Een tweede slot waarmee het frame van de verzekerde fiets moet vastgemaakt worden aan een vast bevestigingspunt. Het tweede slot moet minstens ART2 of Sold Secure Silver/Golden goedgekeurd zijn. Alle sloten van AXA moeten minstens safetyindex 12 goedgekeurd zijn, alle sloten van Abus moeten minstens safetyindex 10 goedgekeurd zijn en alle sloten van Trelock moeten minstens safetyindex 7 goedgekeurd zijn.
Nummer- of cijfersloten zijn uitgesloten. Een insteekketting in combinatie met een vast ringslot (fietsslot) telt niet als bijkomend (of tweede) slot.
Wat is een vast bevestigingspunt ?
Dit is een vast, onbeweeglijk en hard gedeelte in metaal, hout of steen verbonden, met een vaste en stevige muur of met de grond en waarvan de verzekerde fiets niet kan loskomen of worden losgemaakt, ook niet door het op te tillen of los te trekken. Een wagen wordt beschouwd als een vast bevestigingspunt maar een andere fiets of andere fietsen niet.
Wat is een dichte, overdekte en vergrendelde ruimte ?
Elke privé lokaal of ruimte waar alleen de verzekerde, zijn familieleden en iedere andere bevoegd persoon aangeduid door de verzekerde toegang heeft. Alle gemeenschappelijke en openbare ruimtes vallen niet onder deze definitie maar een afgesloten voertuig wel.
Geografische dekking ?
De verzekering is van kracht wereldwijd met uitzondering van Noord-Korea, Syrië, Iran Irak en elk gebied die zich in staat van oorlog bevindt.
Algemene verplichtingen van de verzekerde?
Om aanspraak te kunnen maken op uitkering, dient de verzekerde te voldoen aan de volgende verplichtingen:
1) Alle door of namens de verzekeraar gevraagde inlichtingen en documenten verstrekken en aanwijzingen opvolgen.
2) Bij verlies van één/de sleutel(s) van het slot moet de verzekerde een duplicaat van de sleutel(s) laten bijmaken en dit melden aan Equinox C&M of de verzekeraar vóór aangifte van de diefstal van de fiets. Geen sleutels laten bijmaken anders dan in bovenstaand geval.
3) De verzekerde moet de verzekerde fiets onderhouden overeenkomstig de richtlijnen van de fabrikant of de hersteller en schade of defecten onmiddellijk laten herstellen. Bij schade of defecten van onderdelen mag er niet meer met de verzekerde fiets gereden worden.
4) De verzekerde dient zich te onthouden van deelname aan wedstrijden, trainingen en voorbereidingen op wedstrijden met de verzekerde fiets.
5) De verzekerde dient zich te onthouden van verhuur van de verzekerde fiets.
6) De verzekerde dient zich te onthouden van het gebruik van de verzekerde fiets tijdens vrijwillige intoxicatie van alle aard (alcohol, drugs en soortgelijke…) en/ of onder invloed van medicijnen die niet door een arts zijn voorgeschreven.
Indien de verzekerde één of meer van de in dit artikel vermelde verplichtingen niet of niet naar behoren nakomt, en er een oorzakelijk verband bestaat tussen de niet-naleving van de verplichtingen en een schadegeval, vormt dit een grove nalatigheid en vervalt de dekking voor dit schadegeval.
Hoe kan ik een schade indienen?
U kunt een schade indienen via www.safebikeclaims.be.
Procedure bij een schadegeval ?
1) De verzekerde is verplicht om in geval van schade de omvang van deze schade zo veel mogelijk te beperken.
2) In geval van diefstal van of schade aan de verzekerde fiets is de verzekerde verplicht om:
• zo spoedig als redelijkerwijs mogelijk en bij voorkeur binnen 5 dagen aangifte te doen bij de in de verzekeringspolis vermelde fietshandelaar of bij Equinox C&M BV (Terlindenhofstraat 36, B-2170 Merksem, Tel: +32 3 225 10 56, e-mail: info@equinoxinsurance.be).
• bovendien, bij diefstal, kennis te geven aan de lokale politie en een ‘attest van diefstal’ of soortgelijk document met vermelding van het merk en framenummer van de gestolen fiets te willen bezorgen aan de fietshandelaar die op de verzekeringspolis vermeld staat of aan Equinox C&M BV.
• de fietshandelaar die op de verzekeringspolis vermeld staat of Equinox C&M BV meteen in kennis te stellen indien de gestolen fiets is teruggevonden.
• alle ontvangen documenten welke betrekking hebben op de schade onmiddellijk op te sturen naar de fietshandelaar die op de verzekeringspolis vermeld staat of naar Equinox C&M BV. Indien de fietshandelaar niet meer zou bestaan, dient de verzekerde bovenstaande verplichtingen uitsluitend ten aanzien van Equinox C&M BV na te komen.
Indien de verzekerde nalaat gevolg te geven aan de in dit artikel vermelde verplichtingen, kan de verzekeraar aanspraak maken op een vermindering van zijn prestatie ten belope van het door hem geleden nadeel. Indien de verzekerde met bedrieglijk opzet de in dit artikel vermelde verplichtingen niet nakomt, kan de verzekeraar haar dekking weigeren.
Wanneer wordt er een expert gelast om de schade vast te stellen ?
Voor zover de schade niet in onderling overleg kan worden vastgelegd, zal deze door een door Equinox C&M BVBA, voor rekening van de verzekeraar, te benoemen deskundige worden vastgesteld.
De beschadigde stukken dienen ter beschikking te worden gehouden tot een onderling akkoord is bereikt.
U moet steeds onze toestemming afwachten vooraleer er mag worden hersteld.
Hoe wordt een schade vergoed en hoeveel ?
1) De verzekeraar vergoedt de schade met inachtneming van de vrijstelling.
2) Indien de gestolen fiets voor de levering van de vervangende fiets wordt teruggevonden, is de verzekerde verplicht de teruggevonden fiets terug te nemen, indien deze binnen 30 dagen na de vastgestelde diefstal wordt teruggevonden.
3) Indien de gestolen fiets reeds vergoed of betaald werd en indien deze wordt teruggevonden, is de verzekerde verplicht dit aan te geven aan Equinox C&M BV en de teruggevonden fiets aan de verzekeraar te bezorgen.
4) In geval van totaal verlies vergoedt de verzekeraar de verzekerde in natura door levering van een nieuwe gelijkaardige en/of gelijkwaardige fiets tot maximaal de verzekerde waarde. De levering van de nieuwe fiets gebeurt via de in de verzekeringspolis vermelde fietshandelaar.
5) In geval van materiële schade worden de herstelkosten en vervanging van accessoires vergoed tot maximaal de verzekerde waarde met inachtneming van de vrijstelling. De herstelling zal worden uitgevoerd door de in de verzekeringspolis vermelde fietshandelaar.
6) Subrogatie: door vergoeding van de schade, wordt de verzekeraar gesubrogeerd in alle rechten en rechtsvorderingen van de verzekerde tegen elke derde die in verband met de schade een compensatie of betaling verschuldigd is, en dit tot het bedrag van de vergoeding. De verzekerde draagt, door het afsluiten van de verzekeringspolis, aan de verzekeraar de rechten over die hij in geval van schade zou hebben, om de verzekeraar in staat te stellen alle bewarende maatregelen te nemen tegen de persoon die verantwoordelijk is voor de schade.
7) Expertise: voor zover de schade niet in onderling overleg kan worden vastgelegd, zal deze door een door Equinox C&M BV, voor rekening van de verzekeraar, te benoemen deskundige worden vastgesteld. De beschadigde onderdelen dienen ter beschikking te worden gehouden door een expert tot een akkoord kan worden bereikt.
Hoeveel bedraagt de vrijstelling (eigen risico) ?
Voor totaal verlies en diefstal van een volledige fiets is er GEEN vrijstelling.
Voor alle andere schades is er een forfaitaire vrijstelling van 25 EUR.
Is er een afschrijving ?
De polissen zijn voor een looptijd van 1 jaar en DOORLOPEND tot dat één van de partijen de fietsverzekering opzegt.
Er is een afschrijving van toepassing vanaf de 61ste maand van 2,5%/maand op het verzekerd bedrag tot een restwaarde van 50%. Na het bereiken van de restwaarde van 50% blijft de verzekerde waarde ongewijzigd tot de opzegging van de fietsverzekering door verzekerde.
Zijn wedstrijden verzekerd ?
De verzekerde dient zich te onthouden van deelname aan wedstrijden, of trainingen en voorbereidingen daarvoor met de verzekerde fiets.
Waar kan verzekerde een klacht neerleggen ?
De verzekerde heeft de mogelijkheid om elke klacht betreffende onderhavig contract te sturen naar:
• WERTGARANTIE SE (kunde@wertgarantie.com)
• de Ombudsman van de Verzekeringen, de Meeûssquare 35, 1000 Brussel (info@ombudsman-insurance.be).
Rechtsmacht ?
Het Belgische recht, en in het bijzonder de Wet betreffende de Verzekeringen van 4 april 2014, is van toepassing op de verzekeringspolis. Elk geschil betreffende de verzekeringspolis zal aan de op de woonplaats van de verzekerde bevoegde rechtbank worden voorgelegd. Onverminderd het recht om zich tot de bevoegde rechtbank te wenden, kan de verzekerde elke klacht betreffende onderhavig contract sturen naar:
• WERTGARANTIE SE (kunde@wertgarantie.com)
• de Ombudsman van de Verzekeringen, de Meeûssquare 35, 1000 Brussel (info@ombudsman-insurance.be).
Wie is de verzekeraar ?
WERTGARANTIE SE, verzekeringsmaatschappij naar Duits recht, met maatschappelijke zetel te D-30159 Hannover Breite Straße 8, met vergunning om in België verzekeringsdiensten te verlenen in het kader van het vrij verrichten van diensten (nummer 3018, Nationale Bank van België, Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel). WERTGARANTIE SE staat onder toezicht van de Duitse Federale Financiële Toezichthoudende Autoriteit (BaFin), gevestigd te D-53117 Bonn, Graurheindorfer Straße, 108. De kredietrapporten van WERTGARANTIE SE zijn te vinden op https://www.wertgarantie.de/Home/Service/Impressum.aspx.
Fietsverzekering
-
Algemeen
- FAQ
- Schade
SAFEBIKE FIETSVERZEKERING - FAQ
Powered by Wertgarantie SE
NU DOORLOPEND VANAF 1/03/2025
Welke soorten fietsen kunnen verzekerd worden ?
Alle soorten fietsen.
Alle fietsen hebben dezelfde verzekeringsvoorwaarden en dit tot een maximum verzekerde waarde van 15.000 EURO (inclusief BTW).
De premie voor elektrische fietsen is goedkoper dan voor koers-, en racefietsen, mountainbikes, stadsfietsen edm …
U kunt uw premie op onze website berekenen (zie 'bereken hier je prijs').
Wordt mijn fietsverzekering automatisch verlengd ?
De verzekering gaat in vanaf de op de verzekeringspolis vermelde begindatum voor een looptijd van 1 jaar en wordt daarna stilzwijgend verlengd voor opeenvolgende periodes van 1 jaar behalve wanneer de verzekeringnemer ten minste 2 maanden vóór de vervaldag van de overeenkomst deze opzegt, of behalve wanneer de verzekeraar ten minste 3 maanden vóór de vervaldag van de overeenkomst deze opzegt. Verzekerde kan zijn verzekering op elk moment opzeggen als zijn polis al minstens 1 jaar in voege is en het om particuliere risico’s gaat. Dit betekent dat de verzekerings- overeenkomst voor een consument (= iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels- bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen) moet zijn.
De uitwerking van de opzeg is na 2 maanden vanaf de dag na de betekening van de opzeg of het indienen van de aangetekende zending. Elke opzegging moet worden betekend per aangetekende zending, per deurwaardersexploot of door afgifte van de opzeggingsbrief tegen ontvangstbewijs.
Behalve in gevallen waarin bijzondere termijnen gelden, wordt de opzegging ten vroegste van kracht na het verstrijken van een termijn van ten minste één maand te rekenen van de dag volgend op de betekening, de dag volgend op de datum van het ontvangstbewijs of, ingeval van een aangetekende zending, te rekenen van de dag die volgt op zijn afgifte.
Kan een gebruikte fiets nog verzekerd worden ?
Wanneer een fietsverzekering niet bij de aankoop van de fiets wordt afgesloten dan kan deze nog tot 3 jaar oud na aankoopdatum zowel in omnium of tegen diefstal verzekerd worden.
Afschrijving: vanaf de 61ste maand is een afschrijving van 2,5%/maand op het verzekerd bedrag van toepassing tot een restwaarde van 50%. Na het bereiken van de restwaarde van 50% blijft de verzekerde waarde ongewijzigd tot de opzegging van de fietsverzekering door verzekerde.
Welk is de verzekerde waarde ?
De betaalde aankoopprijs van maximum 15.000€ inclusief BTW (indien niet aftrekbaar) en optioneel de waarde van de schroefvaste accessoires, fietssloten en Bebat. Dewelke niet zijn opgenomen in de verzekerde waarde zijn niet gedekt. De gegeven kortingen worden niet meegerekend in de verzekerde waarde.
Wat zijn accessoires en kunnen deze meeverzekerd worden ?
De aan de fiets bevestigde extra onderdeel (al dan niet schroefvast).
Een batterij en acculader van een elektrische fiets alsook een display (al dan niet afneembaar) die met de fiets geleverd worden maken integraal deel uit van de fiets en worden niet als accessoire beschouwd.
Bijgevolg zijn materiële schade en diefstal van deze onderdelen gedekt onder de voorwaarden van deze verzekering.
De accessoires die niet zijn opgenomen in de verzekerde waarde zijn niet gedekt.
Wat is het fietsslot?
Het meegeleverde vaste ring- of frameslot (zit aan uw frame vast en blokkeert uw achterwiel als deze op slot is) dat minstens ART2 of Sold Secure Silver/Gold goedgekeurd moet zijn.
Wat is een bijkomend slot ?
Een tweede slot waarmee het frame van de verzekerde fiets moet vastgemaakt worden aan een vast bevestigingspunt. Het tweede slot moet minstens ART2 of Sold Secure Silver/Golden goedgekeurd zijn. Alle sloten van AXA moeten minstens safetyindex 12 goedgekeurd zijn, alle sloten van Abus moeten minstens safetyindex 10 goedgekeurd zijn en alle sloten van Trelock moeten minstens safetyindex 7 goedgekeurd zijn.
Nummer- of cijfersloten zijn uitgesloten. Een insteekketting in combinatie met een vast ringslot (fietsslot) telt niet als bijkomend (of tweede) slot.
Wat is een vast bevestigingspunt ?
Dit is een vast, onbeweeglijk en hard gedeelte in metaal, hout of steen verbonden, met een vaste en stevige muur of met de grond en waarvan de verzekerde fiets niet kan loskomen of worden losgemaakt, ook niet door het op te tillen of los te trekken. Een wagen wordt beschouwd als een vast bevestigingspunt maar een andere fiets of andere fietsen niet.
Wat is een dichte, overdekte en vergrendelde ruimte ?
Elke privé lokaal of ruimte waar alleen de verzekerde, zijn familieleden en iedere andere bevoegd persoon aangeduid door de verzekerde toegang heeft. Alle gemeenschappelijke en openbare ruimtes vallen niet onder deze definitie maar een afgesloten voertuig wel.
Geografische dekking ?
De verzekering is van kracht wereldwijd met uitzondering van Noord-Korea, Syrië, Iran Irak en elk gebied die zich in staat van oorlog bevindt.
Algemene verplichtingen van de verzekerde?
Om aanspraak te kunnen maken op uitkering, dient de verzekerde te voldoen aan de volgende verplichtingen:
1) Alle door of namens de verzekeraar gevraagde inlichtingen en documenten verstrekken en aanwijzingen opvolgen.
2) Bij verlies van één/de sleutel(s) van het slot moet de verzekerde een duplicaat van de sleutel(s) laten bijmaken en dit melden aan Equinox C&M of de verzekeraar vóór aangifte van de diefstal van de fiets. Geen sleutels laten bijmaken anders dan in bovenstaand geval.
3) De verzekerde moet de verzekerde fiets onderhouden overeenkomstig de richtlijnen van de fabrikant of de hersteller en schade of defecten onmiddellijk laten herstellen. Bij schade of defecten van onderdelen mag er niet meer met de verzekerde fiets gereden worden.
4) De verzekerde dient zich te onthouden van deelname aan wedstrijden, trainingen en voorbereidingen op wedstrijden met de verzekerde fiets.
5) De verzekerde dient zich te onthouden van verhuur van de verzekerde fiets.
6) De verzekerde dient zich te onthouden van het gebruik van de verzekerde fiets tijdens vrijwillige intoxicatie van alle aard (alcohol, drugs en soortgelijke…) en/ of onder invloed van medicijnen die niet door een arts zijn voorgeschreven.
Indien de verzekerde één of meer van de in dit artikel vermelde verplichtingen niet of niet naar behoren nakomt, en er een oorzakelijk verband bestaat tussen de niet-naleving van de verplichtingen en een schadegeval, vormt dit een grove nalatigheid en vervalt de dekking voor dit schadegeval.
Hoe kan ik een schade indienen?
U kunt een schade indienen via www.safebikeclaims.be.
Procedure bij een schadegeval ?
1) De verzekerde is verplicht om in geval van schade de omvang van deze schade zo veel mogelijk te beperken.
2) In geval van diefstal van of schade aan de verzekerde fiets is de verzekerde verplicht om:
• zo spoedig als redelijkerwijs mogelijk en bij voorkeur binnen 5 dagen aangifte te doen bij de in de verzekeringspolis vermelde fietshandelaar of bij Equinox C&M BV (Terlindenhofstraat 36, B-2170 Merksem, Tel: +32 3 225 10 56, e-mail: info@equinoxinsurance.be).
• bovendien, bij diefstal, kennis te geven aan de lokale politie en een ‘attest van diefstal’ of soortgelijk document met vermelding van het merk en framenummer van de gestolen fiets te willen bezorgen aan de fietshandelaar die op de verzekeringspolis vermeld staat of aan Equinox C&M BV.
• de fietshandelaar die op de verzekeringspolis vermeld staat of Equinox C&M BV meteen in kennis te stellen indien de gestolen fiets is teruggevonden.
• alle ontvangen documenten welke betrekking hebben op de schade onmiddellijk op te sturen naar de fietshandelaar die op de verzekeringspolis vermeld staat of naar Equinox C&M BV. Indien de fietshandelaar niet meer zou bestaan, dient de verzekerde bovenstaande verplichtingen uitsluitend ten aanzien van Equinox C&M BV na te komen.
Indien de verzekerde nalaat gevolg te geven aan de in dit artikel vermelde verplichtingen, kan de verzekeraar aanspraak maken op een vermindering van zijn prestatie ten belope van het door hem geleden nadeel. Indien de verzekerde met bedrieglijk opzet de in dit artikel vermelde verplichtingen niet nakomt, kan de verzekeraar haar dekking weigeren.
Wanneer wordt er een expert gelast om de schade vast te stellen ?
Voor zover de schade niet in onderling overleg kan worden vastgelegd, zal deze door een door Equinox C&M BVBA, voor rekening van de verzekeraar, te benoemen deskundige worden vastgesteld.
De beschadigde stukken dienen ter beschikking te worden gehouden tot een onderling akkoord is bereikt.
U moet steeds onze toestemming afwachten vooraleer er mag worden hersteld.
Hoe wordt een schade vergoed en hoeveel ?
1) De verzekeraar vergoedt de schade met inachtneming van de vrijstelling.
2) Indien de gestolen fiets voor de levering van de vervangende fiets wordt teruggevonden, is de verzekerde verplicht de teruggevonden fiets terug te nemen, indien deze binnen 30 dagen na de vastgestelde diefstal wordt teruggevonden.
3) Indien de gestolen fiets reeds vergoed of betaald werd en indien deze wordt teruggevonden, is de verzekerde verplicht dit aan te geven aan Equinox C&M BV en de teruggevonden fiets aan de verzekeraar te bezorgen.
4) In geval van totaal verlies vergoedt de verzekeraar de verzekerde in natura door levering van een nieuwe gelijkaardige en/of gelijkwaardige fiets tot maximaal de verzekerde waarde. De levering van de nieuwe fiets gebeurt via de in de verzekeringspolis vermelde fietshandelaar.
5) In geval van materiële schade worden de herstelkosten en vervanging van accessoires vergoed tot maximaal de verzekerde waarde met inachtneming van de vrijstelling. De herstelling zal worden uitgevoerd door de in de verzekeringspolis vermelde fietshandelaar.
6) Subrogatie: door vergoeding van de schade, wordt de verzekeraar gesubrogeerd in alle rechten en rechtsvorderingen van de verzekerde tegen elke derde die in verband met de schade een compensatie of betaling verschuldigd is, en dit tot het bedrag van de vergoeding. De verzekerde draagt, door het afsluiten van de verzekeringspolis, aan de verzekeraar de rechten over die hij in geval van schade zou hebben, om de verzekeraar in staat te stellen alle bewarende maatregelen te nemen tegen de persoon die verantwoordelijk is voor de schade.
7) Expertise: voor zover de schade niet in onderling overleg kan worden vastgelegd, zal deze door een door Equinox C&M BV, voor rekening van de verzekeraar, te benoemen deskundige worden vastgesteld. De beschadigde onderdelen dienen ter beschikking te worden gehouden door een expert tot een akkoord kan worden bereikt.
Hoeveel bedraagt de vrijstelling (eigen risico) ?
Voor totaal verlies en diefstal van een volledige fiets is er GEEN vrijstelling.
Voor alle andere schades is er een forfaitaire vrijstelling van 25 EUR.
Is er een afschrijving ?
De polissen zijn voor een looptijd van 1 jaar en DOORLOPEND tot dat één van de partijen de fietsverzekering opzegt.
Er is een afschrijving van toepassing vanaf de 61ste maand van 2,5%/maand op het verzekerd bedrag tot een restwaarde van 50%. Na het bereiken van de restwaarde van 50% blijft de verzekerde waarde ongewijzigd tot de opzegging van de fietsverzekering door verzekerde.
Zijn wedstrijden verzekerd ?
De verzekerde dient zich te onthouden van deelname aan wedstrijden, of trainingen en voorbereidingen daarvoor met de verzekerde fiets.
Waar kan verzekerde een klacht neerleggen ?
De verzekerde heeft de mogelijkheid om elke klacht betreffende onderhavig contract te sturen naar:
• WERTGARANTIE SE (kunde@wertgarantie.com)
• de Ombudsman van de Verzekeringen, de Meeûssquare 35, 1000 Brussel (info@ombudsman-insurance.be).
Rechtsmacht ?
Het Belgische recht, en in het bijzonder de Wet betreffende de Verzekeringen van 4 april 2014, is van toepassing op de verzekeringspolis. Elk geschil betreffende de verzekeringspolis zal aan de op de woonplaats van de verzekerde bevoegde rechtbank worden voorgelegd. Onverminderd het recht om zich tot de bevoegde rechtbank te wenden, kan de verzekerde elke klacht betreffende onderhavig contract sturen naar:
• WERTGARANTIE SE (kunde@wertgarantie.com)
• de Ombudsman van de Verzekeringen, de Meeûssquare 35, 1000 Brussel (info@ombudsman-insurance.be).
Wie is de verzekeraar ?
WERTGARANTIE SE, verzekeringsmaatschappij naar Duits recht, met maatschappelijke zetel te D-30159 Hannover Breite Straße 8, met vergunning om in België verzekeringsdiensten te verlenen in het kader van het vrij verrichten van diensten (nummer 3018, Nationale Bank van België, Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel). WERTGARANTIE SE staat onder toezicht van de Duitse Federale Financiële Toezichthoudende Autoriteit (BaFin), gevestigd te D-53117 Bonn, Graurheindorfer Straße, 108. De kredietrapporten van WERTGARANTIE SE zijn te vinden op https://www.wertgarantie.de/Home/Service/Impressum.aspx.